Skip to main content

Afgelopen week keek ik naar een TV programma over reizen en vakanties. Zeker in deze tijd is dat een onderwerp waar veel over gesproken wordt, want wat is er allemaal mogelijk in deze onzekere tijden? Een deel van de uitzending ging het natuurlijk over reizen in Corona Tijd, maar het was een ander onderwerp wat mijn aandacht trok…

Bemiddelingswebsites voor vliegtickets

Het wordt steeds populairder en we kennen of gebruiken het vast allemaal: bemiddelingswebsites voor vliegtickets. Op deze websites kun je tickets van verschillende luchtvaartmaatschappijen en met vertrektijden kiezen tegen zogenaamd ‘spotgoedkope’ prijzen. Maar, zoals het oude gezegde ‘goedkoop is duurkoop’, zit ook hier natuurlijk een luchtje aan. Er zijn super veel redenen die ik kan opnoemen om je te verzekeren dat je beter van dit soort websites en bedrijven kunt wegblijven. Ik leg het je uit en hoop dat je hier iets aan hebt voordat je op zoek gaat naar vliegtickets. 

De bemiddelingswebsites voor vliegtickets lijken in eerste instantie helemaal fantastisch. Een goede stoel, perfecte vluchttijd en tegen een hele lage prijs: ideaal! Toch komen er vaak honderden klachten binnen over dit soort website. Als het mis gaat, zijn ze namelijk vaak niet te bereiken. 

Of je nu naar Ibiza, Griekenland, Zuid-Amerika of Bali wilt: vaak ga je online op zoek naar een goede prijs en boek je eenvoudig via een boekingssite. Als je boekt via een bemiddelingssite stellen zij vaak voor een heenreis te boeken bij bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappij A en de terugreis met luchtvaartmaatschappij B, simpelweg omdat dit de goedkoopste optie is. 

Wanneer Corona roet in het eten heeft gegooid blijft een reactie van de bemiddelingssites lang uit. Ook ik heb om mij heen veel klachten gehoord van reizigers die onwetend waren en niet werden ingelicht over vervolgstappen. Zij kregen vaak de helpdesk van de ticketsites niet te pakken en wachten soms nog steeds op geld. De sites wijzen vaak naar de luchtvaartmaatschappij en andersom. Bij wie moet je nou eigenlijk zijn?  

Mijn advies is dan ook om jouw tickets altijd te boeken via een erkende reisagent of direct bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Ook ik heb in deze periode helaas een aantal reizigers teleur moeten stellen en de reis van hun dromen moeten uitstellen. Natuurlijk is het frustrerend om af te wachten op nieuws, daarom vind ik het enorm belangrijk om juist goed in contact te blijven met al mijn reizigers. Ook met de reizigers die op reis waren tijdens de lockdown heb ik goed contact gehad over het vervolg en hoe wij dit, samen, zo goed mogelijk kunnen oplossen. Door goed te communiceren kom je immers sneller tot een oplossing! 

Groen, geel, oranje en rood?

Je hebt het vast voorbij horen komen: reisadviezen. Positief? Negatief? Wat betekent het allemaal? 

Er zijn vier reisadviezen die we gebruiken om de veiligheid en situatie in een land aan te duiden:

  • Groen: er is geen bijzondere situatie en er geldt een positief reisadvies. Je kunt naar dit land op vakantie gaan. Wel moet je natuurlijk altijd alert blijven. 
  • Geel: er zijn wat veiligheidsrisico’s waar je rekening mee moet houden wanneer je naar een land reist met een geel reisadvies. Het is ook verstandig om in dit gebied de drukke plekken zoveel mogelijk te vermijden. 
  • Oranje: het ministerie adviseert dringend om alleen noodzakelijke reizen te maken. Je kunt dus beter niet naar bestemmingen gaan met een oranje reisadvies. 
  • Rood: dit is het negatieve reisadvies. Hier wordt dringend geadviseerd om helemaal niet naar het land of de bestemming te reizen. 

Irene’s Eigenwijze Reizen 

Ik hoop je op deze manier wat duidelijkheid te hebben gegeven over het aanschaffen van vliegtickets en reisadviezen in Corona tijd. Langzamerhand gaat de wereld weer een beetje van het slot en kunnen we weer op vakantie. Ook ik ben weer begonnen aan het organiseren van droomreizen, waar ik natuurlijk rekening houd met alles wat er op dit moment speelt. Kan ik je ergens mee helpen? Of heb je een vraag over het maken van een reis in deze gekke tijden? Laat het me weten! Ik beantwoord met liefde al jouw reisvragen… 

Liefs, Irene